کد مطلب:233932 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

دعای آن حضرت برای فرزندش حضرت مهدی
یونس بن عبد الرحمان از امام رضا (علیه السلام) روایت كرده كه آن حضرت به دعابرای صاحب الزمان (علیه السلام) امرمی فرمود، ویكی ازدعاهای ایشان برای آن حضرت چنین بود: پروردگارا! بر محمد وخاندانش درود فرست، واز دوستت وجانشینت وحجتت برخلقت، وزبانت كه از جانب تومعرف توست، گویای به حكمتت وچشمان بینای تو در مخلوقاتت، وگواه بر بندگانت، بزرگمرد مجاهد كوشا، بنده پناهنده بتو دفاع كن. خداوندا! او را از شر آنچه آفریده وپدید آورده وایجاد نموده وپرورانده وتصویر نمودی، در امان دار، واو را از پیش رو وازپشت سر واز طرف راست وچپ، واز بالا وپائینش محافظت بفرما، آنگونه كه هر كه درحفاظت تو باشد ضایع نگردد.

(در وجود او) پیامبر ووصی او وپدرانش، پیشوایانت واركان دینت - كه درود تو بر تمامی آنان باد - را حفظ نما، و او را در امانت خودت كه هرگز ضایع نگردد، ودر همسایگی ات كه مورد تعرض قرار نگیرد، ودر حراست وحفاظت خودت، كه مورد ظلم واقع نشود، قرارده. خدایا! و او را به امنیت محكمت در امان دار، كه هر كه در آن امان قرار گیرد هرگز شكست نخورد، و او را در كنف حمایتت قرارده كه هر كه را در آن قرار دادی مورد ظلم واقع نشود، و او را به یاری قدرتمندت یاری ده، و او را به لشكریان غالبت تأیید فرما، و او را به قدرت ونیرویت تقویت كن وفرشتگانت را پشت سر او قرارده. بارالها! دوست دار هر كه او را دوست دارد، ودشمن دار هر كه با او به ستیز برخیزد، وزره محكمت را بر او بپوشان، وفرشتگانت را گرداگرد او قرارده، پروردگارا او را به برتر ازمقامی كه عدالت گستران از پیروان پیامبرانت را به آن مقام رساندی، برسان. خداوندا! شكافهارا بااوپر، گسستگی هارا به او پیوسته نما، ظلم را به او بمیران، وعدالت را نمایان ساز، وزمین را به عمر طولانیش زینت بخش، و او را با یاریت تأیید، وباوحشت وترس نصرت عطا كن، وگشایشی آسان به او عنایت نما، واز جانب خودت او را بر دشمنت ودشمنش یاری گردان.

بارالها! او را قیام كننده انتظار كشیده، وپیشوایی كه به او یاری می شوی، قرارده، و او را با یاری قدرتمندت وپیروزی نزدیك تأیید فرما، و او را وارث شرق وغرب جهان كه مباركشان نمودی، قرارده، سنت پیامبرت را به او زنده كن، تاهیچ حقی بخاطر ترس از مخلوقی پنهان نماند، یاورانش را تقویت ودشمنانش را نابود گردان، و هر كه با او به ستیزبر خیزد را هلاك گردانده، و هر كه به او مكر كند را نابود نما. پروردگارا! جباران كافر وتكیه گاههاو ستونها ویاورانشان را بقتل برسان، وسركردگان ضلالت وبدعت گذاران وسنت شكنان وتقویت كنندگان باطل را درهم شكن، جباران را به اوذلیل، وكافران ومنافقان وملحدان را نابود گردان، در هر زمان ومكانی كه باشند، درشرق وغرب زمین، وخشكی ودریا، ودشت وكوه تا هیچ فردی از آنان زنده نمانده واثری از ایشان بر جای نماند. خداوندا! شهرهایت را از ایشان پاك، وبندگانت را از ایشان شفاده، ومؤمنین را عزیز وسنتهای فرستاده شدگان وحكمتهای پیامبران را زنده ساز، وآنچه از احكام دینت از بین رفته وحكمتهایت كه تبدیل شده را تجدید كن، تا دینت به او وبردست او تازه جدید، صحیح وبدون هیچ كژی وبدعتی گردد، وبه عدالت او تاریكیهای ستم روشن وآتش كفر خاموش، وجایگاههای حق وعدالت ناشناخته پاكیزه، ومشكلات احكام تبیین گردد. پروردگارا! اوبنده توست كه بر غیبت امین شمرده، و از گناهان مبرایش نمودی، وازعیوب منزه واز پلیدی پاكیزه واز هرزشتی او را دور داشته واز شك وشبهه سلامتش داشتی. خداوندا! در روز قیامت وروز وقوع بلاها برای او گواهی می دهیم كه گناهی انجام نداده وبه خطائی دچارنشده، ومعصیتی مرتكب نگردیده، وطاعتی را ترك ننموده، وحجابی را ندریده، وواجبی را تبدیل نكرده، وحكمی را تغییر نداده است، واو امام هدایتگر هدایت شده، پاكیزه، باتقوا، وفاكننده وپسندیده می باشد. پروردگارا! پس بر او وپدرانش درود فرست ودر خود وفرزندان وخاندان ونسل وامت وتمامی پیروانش، آنچه روشنی چشم وشادمانی او را در برداردبه او عطاكن، وفرمانروایی او را در تمام مكانها، نزدیك ودور، برعزیز وذلیل بگستران، تا حكم او بر تمامی احكام غالب وهر باطلی را با حق او نابود سازی. خداوندا! بدست او مارا به راه هدایت وطریق بزرگ وراه میانه ای، كه تندرو بسوی او باز گردد ودنباله رو به آن ملحق شود، رهنمایی كن. بارالها! مارا بر پیروی او تقویت، وبر همراهی او تثبیت گردان، وبه متابعت او بر ما منت گذار، ومارا درحزب او، كه قیام كننده به امرت، وصبر كنندگان بهمراهش، وطالبین خوشنودی تو با خیر خواهی او می باشند، قرارده، تا این كه در روز قیامت مارا در زمره یاوران وپشتیبانان وتقویت كنندگان حكومتش محشور گردانی. پروردگارا! بر محمد وخاندانش درود فرست، واین را از طرف ما برای خودت، در حالیكه از هر شك وشبهه وخودنمائی وشهرت طلبی بدور باشد، قرارده، تا بر غیر از تواعتماد نكرده وقصدی جزتو نداشته باشیم، ومارا درجایگاه او وارد ساخته ودربهشت همراه او قرار دهی، ومارا دركاراو به كسالت وسستی وپراكندگی مبتلا نساز، ومارا از كسانی قرارده كه از آنان برای یاری دینت كمك گرفته وولیت را عزیز می گردانی، وبجای ماگروه دیگری را برنگزین، چه این كه این كار برتوآسان وبر ما بسیار گران ودشوار است، وتو برهركار قادر وتوانائی.

خداوندا! وبر والیان عهدش درود فرست، وایشان را به آرزوهایشان برسان، وعمرشان را طولانی وآنان را یاری ده، وكامل گردان برای ایشان آنچه از امر دینت را به آنان نسبت داده ای، ومارا پشتیبانان آنان ویاوران دینت قرارده، وبر پدران پاكیزه اش وپیشوایان هدایتگر درود فرست. بارالها! ایشان معدنهای حكمتت وخزینه داران علمت ووالیان امرت، وخالص ترین بندگانت وبرگزیدگان از مخلوقاتت واولیاءت ونسل اولیاءت وبرگزیدگانت وفرزندان برگزیدگانت می باشند - كه درود ورحمت وبركاتت برتمامی آنان باد. پروردگارا! وهمكاران او در كارش، ویاورانش دراطاعت تو، كسانی كه آنان را پناه وسلاح وملجأ او ومحل انس او قرار داده ای، آنانی كه از خانه وفرزندان دست كشیده ووطن خود را رها ساخته وبستر آرام را ترك گفته اند. تجارتشان را رهاوبه كسبشان ضرر خورده، ودر جایگاه هایشان دیده نشده اند، بدون آن كه سفری رفته باشند، وبا بیگانگانی كه دركارشان یاریشان میكنند هم پیمان شده، وبا نزدیكانی كه آنان را ازكارشان باز می دارند مخالفت می نمایند، بعد از دشمنی ودوری از یكدیگر با همدیگر متحد می شدند، وآنچه ایشان را به امور دنیوی وابسته می سازد را از خود دور نموده اند.

پروردگارا! ایشان را درحراست خود ودرتحت حمایت خود قرارده، هرگونه خطری كه از جانب دشمنان متوجه آنان میباشد را از ایشان دوركن، برحفاظت ونگاهبانیت از ایشان وتأیید ویاریت از آنان، آنچه ایشان را در پیروی تو كمك كند، بیفزای. وبحق ایشان هر كه در صدد خاموش ساختن نور تو می باشد را نابود گردان، وبر محمد وخاندانش درود فرست وبه ایشان تمام آفاق زمین واقطار آنرا از قسط وعدل ورحمت وفضل پركن. وبحسب كرم وجود وآنچه بر بندگانت به عدالت منت گذاری، آنان را سپاس گذار واز جزاء وپاداشت آنچه درجات ایشان را بالا می برد را برایشان ذخیره كن، تو آنچه بخواهی انجام داده وآنچه بخواهی حكم می كنی، اجابت كن ای پروردگار جهانیان. در روایت دیگر نقل شده كه آن حضرت به دعاكردن برای صاحب الامر (علیه السلام) باین دعا امر می فرمود: خدایا! از ولیت وخلیفه ات وحجت بر خلقت، وزبانت كه معرف توست، گویای بحكمت وچشمان بینای به فرمانت، وگواهت بر بندگانت، جوانمرد كامل مجاهد، پناهنده بتو، بنده درگاهت دفاع كن.

و او را از شرآنچه خلق كرده وپدید آورده وایجاد نموده وتصویر كردی در امان دار، و او را از پیشاپیش واز پشت سر، واز طرف راست وچپ، واز بالا وپائینش حفاظت فرما، حفاظتی كه هر كه را با آن حفاظت كنی ضایع نگردد. (ودروجود او) پیامبرت وپدرانش، پیشوایانت وستونهای دینت را حفظ فرما، و او را در سپرده ات كه ضایع نگردد، ودر همسایگی ات كه بی یاور نشود، وباز دارندگی وعزتت كه مورد ستم قرار نگیرد، قرارده. و او را به امان محكمت كه هر كه را با آن در امان داری مخذول نشود در امان گیر، و او را در كنف حمایتت كه هر كه در آن باشد مورد تعرض قرار نگیرد قرارده، و او را با یاری محكمت یاری وبه لشكر پیروزت تأیید، وبه نیرومندیت نیرومند گردان، وفرشتگانت را در پشت سر او قرارده، ودوست دار هر كه او را دوست دارد، ودشمنی كن باهركه با او دشمنی كند، وسپر محكمت را به او بپوشان، وفرشتگانت را گرداگرد او قرارده. خداوندا! او را به برترین درجه ای كه نصیب پیروان پیامبرانت، كه در جهت تحقق عدالت می كوشیدند، نمودی، برسان. پروردگارا! با او شكافها را پر، وپراكندگی ها را مبدل به پیوستگی نموده، وستم رابمیران وعدالت رانمایان ساز، وزمین را با عمر طولانی اوزینت ده، وبایاری ات تأیید، وباترس ووحشت اورایاری كن، یاورانش راتقویت، ودشمنانش رامأیوس گردان، هر كه با او به ستیز برخیزد را هلاك، و هر كه به او حیله زند را نابود گردان، جباران كافر وپایه وستونهای حكومتشان را بقتل رسان.

وسران گمراهی وبدعت گذاران وسنت شكنان وحمایتگران باطل را درهم شكن، وجباران را به او ذلیل وكافران وملحدان را در شرق وغرب زمین، در دریا وخشكی، در دشت وكوه هلاك گردان، تا هیچ یك از آنان باقی نمانده، واثری از ایشان بر جای گذارده نشود. خدایا! شهرهایت راازلوث وجودشان پاك وبندگانت راشفا ده، مؤمنین را به او عزیز وسنت رسولان وحكمتهای پیامبررا زنده، وآنچه ازدینت محوشده واز احكامت تبدیل گردیده را تجدید كن، تادینت بوسیله او وبدست اوتازه صحیح وبدون هیچ كژی وبدعتی گردد، وتاریكیهای ستم به عدل اوروشن وآتش كفر خاموش، وجایگاههای حق وعدالت ناشناخته تبیین شود. بدرستی كه اوبنده توست كه او را برای خود خالص گردانده، وبر غیبت برگزیده، واز گناهان دور، واز عیبها منزه داشته، و او را از پلیدی پاك واز هر زشتی سالم نگاه داشتی. خداوندا! در روز قیامت وروز وقوع بلاها برای او گواهی می دهیم كه گناهی انجام نداده وخطائی صورت نداده، ومعصیتی مرتكب نشده، وطاعتی را ضایع نساخته، وهتك حرمتی ننموده، وواجبی را تبدیل، وسنتی را تغییر نداده، واو هدایتگر هدایت شده، پاك وپرهیزگار وپسندیده می باشد. بارالها! در خود وخاندان وفرزندان ونسل وامت وتمام پیروانش، آنچه چشمانش را روشن وجانش را شادمان می كند، به او عطا كن، وفرمانروائی تمام اماكن، دور ونزدیك وعزیز وذلیل را برایش فراهم نما، تا حكم او را بر همه احكام غالب و او را بر همه باطلها برتر گردانی. خدایا! بدست او مارا براه روشن وطریق بزرگ، وراه میانه ای كه تندرو بسوی آن آمده، وكند رو خود را به او رساند، برسان، ومارا براطاعت او تقویت وبر همكاری با او تثبیت كن، وبه پیرویش بر ما منت گذار، ومارا در حزب او كه بپادارندگان فرمانش وصبر كنندگان بهمراه او، جویندگان خوشنودی تو با خیرخواهی او می باشند، وارد سازد، تا در روز قیامت مارا از زمره یاران ویاوران وتقویت كنندگان حكومتش محشور سازی.

پروردگارا! این را برای ما عاری از هرگونه شك وشبهه وخود نمائی وشهرت طلبی قرارده، تا بر غیر تو اعتماد نكرده، وجز خاطر توخاطری نجوئیم، وتا مارا درجایگاه او فرود آورده، ودر بهشت بهمراهش قراردهی، ومارا از بستوه آمدن وكسالت وسستی پناه ده، وازكسانی قرارده كه برای دینت از آنان یاری طلبی ویاری ولیت را با آن با عزت گردانی، وغیر مارا بجای ماقرار نده، كه این كار بر توآسان وبر ما بسیار گران وسنگین است. خدایا! بروالیان عهدش وپیشوایان بعد از او درود فرست، وایشان را به آرزویشان برسان وبر عمرشان افزوده ویاریشان را عزیز وگرامی گردان، وآنچه از فرمانت را به ایشان نسبت دادی را كامل، وپایه هایشان را تثبیت گردان، ومارا پشتیبانان ایشان ویاوران دینت قرارده. اینان معادن حكمتت وخزینه داران علمت واركان توحیدت وستونهای دینت ووالیان امرت، وپاكان از بندگانت وبرگزیدگان از میان خلقت، واولیاءت ونسل اولیاءت وبرگزیدگان فرزندان پیامبرت می باشند، وسلام ورحمت وبركات خدا بر او و برایشان باد.